utorak, 25. veljače 2020.

Kako nešto poučiti i naučiti?


U sljedećih par postova želim se dotaknuti stvari koje su važne ne bi li djeca adekvatno naučila nova znanja, ali isto tako ne bi li se njihove sposobnosti razvijale u skladu sa principima kojih se kao treneri moramo pridržavati. 
Svaka kategorija ima svoje zakonitosti koje treba poštivati. Bilo da razvijamo motoričke i funkcionalne sposobnosti ili usvajamo nova tehničko taktička znanja. U sklopu višegodišnjeg ciklusa treninga tehničko-taktička znanja i kondicijske sposobnosti osnovni su dio sportske pripreme mladog sportaša. Ključni pojam je interakcija trenera i mladog sportaša i prijenos informacija. Bilo verbalno ili vizualno. Izrazito je važno posvetiti dosta pažnje samom prijenosu informacija da bi mladi sportaši dobili adekvatnu predodžbu o poželjnoj izvedbi tehničko-taktičkih elemenata. Trener ovdje mora jako puno pažnje posvetiti svom osobnom razvoju da bi na pravilan način mogao poučiti mladog sportaša. Važno je da trener zna pravilno opisati i demonstrirati motorički zadatak odnosno poučiti mladog sportaša tehnici i taktici koju će oni percipirati i kasnije usvojiti i izvoditi. Da bi zadaci lakše bili usvojeni bitno je koristiti adekvatne i primjerene metode poučavanja koje treneru uvelike olakšavaju sam proces. Te metode su sintetička, analitička, kombinirana i ideomotorička. U nastavku ću se samo malo dotaknuti svake od njih. Sintetička metoda služi za poučavanje motoričkog zadatka u cijelosti. Većinom se koristi za poučavanje lakših motoričkih zadataka. Primjerice u nogometu bi to bilo vođenje sredinom hrpta. Analitička metoda služi za poučavanje kompleksnih motoričkih zadataka gdje se učenje izvodi u fazama. Kombinirana je kombinacija dviju metoda, gdje se prvo zadatak pokaže u cijelosti, a zatim se podijeli u faze i radi se svaka od njih zasebno zatim se opet izvodi u cijelosti. Ideomotorička je vizualiziranje motoričkog zadatka od strane mladog sportaša, primjerice nakon završetka treninga. Svaka od ovih metoda služi treneru kao alat s kojim će lakše prenijeti znanje svom mladom sportašu. Poučavanje i učenje su dva različita pojma koja se ponekad brkaju. Osnovna razlika je u tome da trener poučava, a mladi sportaš uči. Baš to učenje je izrazito važno. Postoje faze učenja na koje se ne smiju zanemariti. Početna faza je uvijek usvajanje motoričkog zadatka, koju karakterizira gruba izvedba od strane djece jer se temelji na imitaciji odnosno oponašanju koje je trener pokazao. Zatim slijedi usavršavanje motoričkog zadatka čija su glavna obilježja bolje koordiniranje pokreta te dolazi do uspostave kontrole nad samim zadatkom. Stabilizacija je sljedeća faza. To je faza u kojoj se dolazi do ritmičnosti prilikom izvedbe i faza u kojoj mijenjaju uvjeti izvedbe dakle malo se otežavaju (primjerice kod vođenja u nogomet to bi bilo slalom vođenje oko štapova, dakle kada vidimo da je dijete ovladalo vođenje lopte sredinom hrpta, vanjskim i unutarnjim  dijelom stopala tada možemo promijeniti uvjete). Prve tri faze karakterizira svjesna kontrola izvedbe. Zadnja faza je automatizacija koju predstavlja najvišu razinu motoričke izvedbe, faza u kojoj izvođenje prelazi u naviku i dolazi do nesvjesne izvedbe. Da se razumijemo za dostizanje pojedine faze potrebno je i nekoliko godina. Rad na usavršavanje i brušenju tehnike ne prestaje, naprosto traje cijelu sportaševu karijeru i neprestano se na tome radi, neprestano se dotjerava. Ovo su izrazito bitne stavke o kojima kao treneri moramo voditi računa ukoliko želimo da naši mladi sportaše pravilno nauče tehniku i taktiku pojedinog sporta te u tom kontekstu budu bolji i efikasniji.

Nema komentara:

Objavi komentar

Dijagnostika u sportu

Sportska dijagnostika je vrlo važan segment u procesu planiranja i programiranja. Važan segment koji nam daje uvid u trenutno stanje sporta...